Het drukke, chaotische, maar leuke Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Het drukke, chaotische, maar leuke Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Het drukke, chaotische, maar leuke Marrakech

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

26 April 2017 | Marokko, Marrakesh

Gisteren zijn we ruim op tijd vertrokken naar Marokko. Omdat best wat mensen de laatste dagen hun vlucht misten wegens drukte op Schiphol. En wij wilden onze vlucht toch écht halen. Uit ervaring weten we hoe het voelt: de stress of je je vliegtuig nét wel of nét niet haalt. Ruim, heel ruim op tijd stonden we op Schiphol, was onze bagage al bij P3 ingechecked en mochten we nog 4,5 uur wachten op een rustig Schiphol. Nou ja, beter zo dan stress. We hebben ons best vermaakt.

De vlucht verliep rustig en na bijna 4 uur vliegen landden we op de luchthaven van Marrakech. Bij 'het ontvangstcomité' van de touroperator ging het nog bijna mis, want ze kenden ons niet. Gelukkig dat een andere touroperator ons wel stond op te wachten, zodat we snel naar ons hotel werden gebracht.
Eerst lekker gegeten en daarna zijn JW en ik de omgeving gaan verkennen. In het donker. Manouk en Fabiënne bleven liever op hun kamer. We zittenin een hotel in de 'de nieuwe wijk' van Marrakech: Guéliz. En heel dicht bij de drukste straat naar het oude centrum: de Médina. Wat een drukte op straat! Een hoop getoeter, brommertjes die kris kras overal over en tussen rijden, dronken mannen in cafees, enz. Wel heel leuk en we belandden om 23:00 uur nog op een terrasje voor een crèpe (JW) en glazen sap voor een prikkie.
Rond 24:00 uur waren we weer terug en best moe probeerden we te slapen. Met oordoppen in lukte dat uiteindelijk wel. Wat een herrie overal op straat, en de airco's die aan en uit gaan.

Vandaag stonden we om kwart voor 8 plaatselijke tijd op om na het eenvoudige, maar lekkere ontbijt de stad te verkennen. Lopend over de drukke verbindingsweg kwamen we in de oude stad. We hebben parken bezocht, door de 'gardens Majorelle' gewandeld, het beroemde Djeema-el-Fna (groot plein) bezocht en gewinkeld in de souks. Helaas was de beroemde moskee dicht sinds oktober, dus daar konden we helaas niet in.

Oversteken in Marrakech is een avontuur dat je hoopt te overleven. En het is ons alle keren gelukt! Wat een verkeer: ezels met karren, paarden met karren, auto's, taxi's, brommers, bussen en een enkele fietser; alles krioelt er door en om elkaar. En dat een rij of 6 dik in de drukke hoofdstraat.
Het Djeema-el-Fna (groot beroemd plein) was vanmiddag leuk om te zien, ook al is er volgens de lokale mensen niks te beleven. Zij vinden het er 's avonds leuker. Wij verveelden ons niet op dat plein, er viel voor ons genoeg te zien. Niet alleen leuke dingen hoor, ook dingen die we niks vinden, zoals aapjes met jurkjes aan en slangen die op muziek omhoog komen. Wel leuk waren de bevolking en de kraampjes die er stonden. De souks waren ook leuk, de verkopers trokken wel onze aandacht, maar niet te opdringerig. JW vond het er maar een zooi, de dames vonen het natuurlijk wel leuk! Manouk heeft er een mooie sjaal gekocht, incl het spel rond het afsingen, en Fabiënne een armbandje. Dat afdingen is wel een dingetje hoor, je speelt het spel nadat je in gedachten een maximumprijs hebt. Iets kopen kost tijd. Maar de verkopers blijven vriendelijk tijdens het afdingen. Ook hebben die Marokanen een goed gevoel voor humor.

In de souks is het wel oppassen geblazen voor de brommers, ze scheuren er gewoon door, ongelooflijk! Na de souks hebben we op het Djeema-el-Fna geluncht. Met een mooi uitzicht over de stad. Daarna wilden we naar de Marjorelle-tuinen lopen waarbij we door nog wat souks wilden lopen.
Dit keer souks waar men nog leer bewerkte tot tassen en andere spullen. Aan het eind van de deze souk waren de weg een beetje kwijt. Niet verdwaald, maar we wisten niet meer wat de handigste weg naar de tuinen was. Gelukkig is er google maps. Dat was een erg leuke wandeling, want google maps stuurde ons dwars door straten en over markten waar geen toerist te bekennen was. We werden dan ook niet aangesproken om te kopen, en keken onze ogen uit. Het traditionele Marokko in Marrakech! Bijna de fata morgana in de Efteling, maar met véél meer verkeer! Op dat moment was ik heel blij dat we rondliepen met schouders en knieën bedekt, wat wordt gewaardeerd in het traditionele Marokko. En daarmee waren wij nog best 'bloot' vergeleken met de bevolking in die wijk.

Uiteindelijk kwamen we bij de tuinen uit. Mooi, maar niet heel spectaculair en een stuk kleiner dan verwacht. Daarna op een terras wat gedronken om vervolgens terug naar het hotel te lopen voor een frisse duik en om uit te rusten.

Na het diner zijn we met een taxi terug naar het grote plein gegaan omdat het 's avonds veel leuker zou zijn. Een taxirit kost hier heel weinig en asngezien we vandaag al 18 km hadden gelopen, gunden we onszelf wel zo'n taxi-avontuur in het mierennest van verkeer.

Het was enorm druk om het Djeema-el-Fna plein, vooral met lokale bevolking. Er was heel veel te doen, te zien, te eten en te drinken. En wat ons betreft was het gewoon té druk. Wat een mensen! En opdringerige verkopers. Ze proberen je bijna met geweld dingen aan te smeren. Niet ons ding, dus na een rondje lopen en verse jus 'd orange te hebben gedronken voor €0,40, zijn we snel weer terug naar het hotel gegaan, ook nu weer met de taxi.
Nu is het hier 23:00, tijd om te slapen. Morgen gaan we op weg naar onze volgende bestemming. We zullen het drukke Marrakech verlaten en door het Atlasgebergte rijden en de dadesvallei rijden.

Tot de volgende keer!
Groetjes uit een warm en zonnig Marokko.