Fietsen, varen en de tempel in de zee - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Fietsen, varen en de tempel in de zee - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Fietsen, varen en de tempel in de zee

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

28 April 2016 | Indonesië, Ubud

Gisteren hebben we weer een mooie dag gehad. We werden om half 9 door Putu Sri en Budi opgehaald om te gaan mountainbiken. De meeste toeristen fietsen in Ubud, wij deden dag een stukje verderop, in het westen van Bali. We startten in een dorpje Megali en we fietsten door dorpjes, langs rijstvelden naar Klecung. Wat een prachtige weg was dat! Onderweg zijn we een paar keer gestopt om foto's te maken. De tijd heeft hier stil gestaan. De mensen zijn hier heel vriendelijk, de weg zit vol gaten, de huisjes hebben hier allemaal huistempels in de tuin staan, of de tuin is volgebouwd met familietempels. Bij verl huisjes ruikt het lekker, er wordt al vanaf 's morgens vroeg gekookt. Hanengevechten zijn verboden, maar overal hoor je hanen kraaien en iedereen weet dat ze toch plaatsvinden. De politie is hier eenvoudig om te kopen, mensen hebben hier een rijbewijs, maar kennen de verkeersregels niet (meer). Gewoon oppassen en ervoor zorgen dat je geen schade rijdt. Met onze mountainbikes hebben we daar geen last van, we fietsen op kleine weggetjes tussen dorpjes waar niet veel verkeer is. Alleen wat scootertjes met bagage en een enkele auto. Onderweg fietsen we langs een dorpsschool. En natuurlijk wil ik graag zien hoe een Balinese dorpsschool er van binnen uitziet. De mensen zijn heel vriendelijk en onze gids fungeerde als tolk, niemand spreekt hier Engels. Ondanks dat de kinderen voor hun examens oefenden, was ik erg welkom! Ik werd aan de hand meegenomen door een juf die volgens mij al lang geleden met pensioen had moeten gaan. Zo stond ik opeens in een dorpsschooltje met 34 (!!) leerlingen. Allemaal keurig in uniform. Ik bleek een leuke afleiding te zijn, een juf (garuda) uit Nederland. Het ziet er daar totaal anders uit dan bij ons. Geen digibord, geen aankleding, saaie en donkere lokalen, ... Boeiend Onderwijs en MI (bij mijn collega's
bekend) zijn ver te zoeken!
Daarna zijn we weer verder gefietst in de warmte. De tocht werd beloond met pootje baden in de Indische Oceaan, waar de tocht stopte. Pootje baden bleek toch niet mogelijk te zijn: de golven zijn zó hoog dat je tot je billen nat raakte. Geen probleem met dit weer!
Daarna zijn we bij het strand gaan lunchen met allerlei Indonesische gerechten. En kokoswater en kokos, zó vers uit de
kokosnoot. Toe we klaar waren, stond een boottocht over een rivier die uitmondt aan de zee, met mangroven op ons
programma. Wat een natuur en rust! 'Opa' van 75 jaar oud peddelde ons tussen de mangrovebossen met vogels, vlinders en leguanen door.
Na de boottocht gingen we verder met de auto. Op weg naar de zeer bekende tempel: Tanah Lot. Deze tempel ligt ín de zee. Het is er erg toeristisch, maar zó mooi! En grappig, want poserende toeristen uit de hele wereld werden ook overspoeld door de golven. Tja, dat is de zee, voor ons niet zo verrassend, voor anderen blijkbaar wel.
Daarna een terrasje opgezocht en wat winkeltjes bekeken. Fabiënne kocht hier een leuke hoed waar ze al een jaar naar op zoek is. Ze heeft hem hier ook wel nodig met deze warmte.
's Avonds een hapje gegeten in de straat van het resort en daarna lekker geslapen. Vandaag (het is nu in 12:45) eerst rustig aan gedaan op het resort, straks gaan we naar het apenbos.
Tot later!

• 28 April 2016 - 14:48

Eveline:

Super vakantie zo te lezen, geniet ervan