Dag 1 en 2 op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2 op Bali

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

26 April 2016 | Indonesië, Ubud

Gisteren hadden we een rustige dag ingepland. Na het ontbijt, met vooral rijst, mie en andere heerlijke Indonesische gerechten, zijn Jan Willem en ik langs de weg naar Ubud gaan lopen. Blijkbaar is dat heel bijzonder aangezien er om de haverklap een taxirit werd aangeboden. Manouk en Fabiënne bleven liever 'thuis'. JW en ik wilden 2 tempels bezoeken, dat was nog een zoektocht! We konden ze niet makkelijk vinden en toen we ze hadden gevonden, bleken we de enige toeristen te zijn. Maar er waren ook geen Balinezen te bekennen. Blijkbaar komen zij alleen op bepaalde momenten om offers te brengen. Nadat we wat hadden rondgekeken, zijn we weer helemaal teruggelopen. Rustig aan, want de zon scheen fel en 32 graden waren we nog niet gewend.
Eenmaal teug bij ons huisje hebben we een paar zwembaden uitgeprobeerd. 1 ervan ligt zó mooi! Met uitzicht op het regenwoud.
's Avonds zijn we -dit keer wel met de taxi- naar Ubud centrum gegaan om in het Paleis van Ubud een Balinese dansvoostelling bij te wonen.
Daarna weer terug naar het huisje en wat gegeten op het resort. Het Indonesische eten is echt lekker en zo goedkoop!

Vanmorgen stond de eerste excursiedag gepland met onze Balinese gids en chauffeur. Om 7:15 uur zijn we opgestaan na een heerlijke nachtrust die 5x verstoord werd door het geluid van een luid kwakende badeend. Gelukkig hadden we gisteravond gehoord dat er hier geen badeendjes zijn, maar dat de gekko zoveel lawaai maakt. Een geluid dat lijkt op zo'n geel badeendje wanneer je er in knijpt. We hoefden dus niet op badeendenjacht, wel hoopte ik dat die gekko niet ergens rond mijn bed zat.
Vanmorgen hebben we eerst ontbeten op een idyllisch plekje met zicht op het regenwoud. En onder het genot van tsirpende krekels en kwetterende vogels. Ook dit keer weer een Indonesisch otbijt met soep, gekruid vleess, rijst en noodles.
Om daarna kennis te maken met Putu Sri en Budi, met wie we eerst naar de tempel in het meer reden. Daarna volgde de een wandeling door de rijstterrassen en vervolgens bezochten we de tempel op de berg. Hier begon het heel hard te regenen. Jammer, maar na even te hebben geschuild, zijn we op onze teenslippers door de plassen gelopen om deze mooie tempel in de jungle te bezichtigen. We moesten hiervoor sarongs dragen en sjerpen rond onze middels, hiermee scheid je het reine van het onreine. Ook JW moest er toch echt aan geloven; ook hij liep rond met een sarong om zijn middel.
De tempel was mooi, de ligging nóg mooier! Zoveel (jungle) natuur om ons heen was overweldigend!
Onderweg naar deze plaatsen hebben we ook veel gezien: allerlei bomen, planten en hun fruit: guaves, papaya's, durio (ook wel stinkfruit), bananen, cacao, koffie, enz. Ook hebben we wat fruit geproefd en gekocht bij een kraampje. De naam van dat fruit weet ik niet meer.
We zijn door mooie authentieke dorpjes gereden waar we mensen hebben zien wassen (zichzelf én hun kleding) in de rivier, waar oude vrouwtjes nog steeds zichtbaar moeite hebben met de maatregel van Soekarno in 1948 om verplicht bovenkleding te dragen en waar alles, werkelijk álles zoals fietsen, wc-rollen, kippen en vele andere dingen achterop de brommer worden vervoerd. Toeristen zijn we hier ook nauwelijk of niet tegengekomen, het bestaat dus nog: Bali zoals Bali was: puur en onbedorven, waar de tijd stil heeft gestaan.
Tussendoor hebben we nog geluncht in een soort eetcafé: uiteraard weer Indonesische gerechten en mét sambal. Met uiticht op de rijstterrassen.
Als afsluiter bezochten we nog een tempel in een druk stadje.
Op dit moment is het half 7 en regent het. Maar op ons balkon zitten we nog lekker na te genieten van onze dag. Hopelijk wordt het morgen droog als we gaan fietsen.

• 26 April 2016 - 14:22

Mappy:

Wat een belevenissen. En leuk dat het nog zo ongerept is zonder hele hordes toeristen. Kun je niet wat graden naar ons sturen. Hier lijkt het wel herfstvakantie.
    Geniet er nog maar lekker van