Het loopt op de weg en het is.... - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Het loopt op de weg en het is.... - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Het loopt op de weg en het is....

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

03 Mei 2017 | Marokko, Tafraout

Dag 9:
Vanmorgen aten we ons ontbijt in de tropische tuin. Gisteren heeft Manouk nog een zelf geplukte mandarijn gegeten, heerlijk zoet! Nu dus ons ontbijt tussen de bloemen en planten, pauwen en kittens.
Daarna reden we naar Taroudante, ook wel 'klein-Marrakech' genoemd. Hier hebben we gelopen, een stadje met mooie stadsmuren. Binnen de muren was het aardig, maar niet heel veel te beleven. Wel hebben we bij de bakker brood en koeken gekocht. Daarna verder gereden over de Sous-vlakte tussen de Hoge Atlas (gebergte) en de Anti-Atlas. Het is hier vlak en de grond is vruchtbaar, dus veel groen en landbouw. Hoewel graan nog steeds vooral met de hand wordt geoogst.
Onderweg kun je allerlei dieren tegenkomen op de weg. Na kamelen, geiten en schapen (gisteren liepen er opeens 3 schapen over de weg in een dorpje, nergens iemand te bekennen die erbij hoorde), kregen we vandaag te maken met blauwe hagedissen op de weg en overstekende schildpadden. Ja, je leest het goed, we kwamen er 2 tegen. Op wegen waar we bijna 100 reden. En ze waren beide keren al bijna aan de overkant, dus oversteken lukte best goed! De 'minidas' had helaas minder geluk vandaag, die liep onder onze wielen.
Onderweg zagen we ook weer geiten in bomen. Het blijft een raar zicht zeker als ze eruit springen, dan heb je vliegende geiten.
Het landschap veranderde weer in bergen, de Anti-Atlas. Bij een stuwmeer besloten we te stoppen om onze meloen van >5kg verder op te eten. Eindelijk uitzicht op water. Het is er prachtig! Er is niemand in de buurt, behalve de geiten aan de overkant. Die in de bomen zitten, eten en spugen. Je hoort het goed. We hebben er nog wat geklommen en de echo uitgeprobeerd.
Daarna weer verder. Wat een uitzichten op rode, kale maar robuuste bergen. En dorpjes waar je je van afvraagt wat mensen bezielden dáár te gaan bouwen. Je kunt er amper komen.
Toen we weer een waterput tegenkwamen, hebben we de voorruit gewassen met water uit de put. Die is echt in gebruik voor de mensen hier. Een wasstraat maar dan anders. Daarna bij een mooi uitkijkpunt wat brood gegeten en via een bijzonder mooie weg bereikten we om half 5 het hotel waar we eerst gingen zwemmen. Het is 29 graden en het uitzicht is heel mooi! Tafraoute ligt ingeloten tussen rode rotsen en bergen.
Daarna zijn JW en ik het stadje in gegaan. Wat is het er leuk! Geen opdringerige verkopers, maar vooral weer aardige mensen. Ik heb hier archanolie gekocht (boom met vruchten van de geiten) bij een winkeltje waar ze de pitten handmatig klein maken om olie te winnen. Ook een Marokkaanse broek gekocht die Fabiënne 'afgrijselijk' vindt, maar ideaal is in de warmte, een paar kitscherige slippers en wat kruiden in zo'n winkeltje met bakken vol kruiden. Geen idee meer hoe het kruid heet, maar je kunt er lekker mee koken.
Na het eten nog buiten gezeten, het is nog warm, maar al snel het hotel in. Er zijn hier muggen!!! Eerst muggen vangen en dan slapen.

Groetjes en tot de volgende keer!

• 03 Mei 2017 - 12:10

Rinie Bokelaar :

Hoi Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabienne,

mooie verhalen om te lezen, krijg er gelijk beelden bij.
    Aan zand geen gebrek maar het ontdekken van steeds nieuwe plaatsen en de omgang met de plaatselijke bevolking is zeker heel bijzonder.
    Van een Marokkaanse collega weet ik dat er in het binnenland veel armoede is zoals jullie dat beschrijven, maar als je dit allemaal zelf meemaakt is heel bijzonder.
    Wij genieten via waarbenjenu van jullie verhalen.
    Prachtig dat jullie dit mee maken!!

nog veel unieke vakantie ervaringen en groeten van Joke en Rinie