De laatste dagen op Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu De laatste dagen op Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

De laatste dagen op Bali

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

09 Mei 2016 | Indonesië, Lovina

Op dit moment zijn we weer thuis, is JW aan het werk en zitten Manouk en Fabiënne op school.
Maar ik blik nog even terug op Bali.
Donderdag wilden JW en ik gaan wandelen in het achterland en de berg op. Manouk en Fabiënne wilden liever thuis blijven bij het zwembad. En de wifi, hoewel iedereen in Nld. nog lag te slapen. Het was wel een warme dag. We zijn niet verder gekomen dan het 'oudere' gedeelte van Kalibukbuk, waar we rond hebben gelopen en koekjes hebben gekocht bij de dorpsbakker. We wilden wel verder, maar het was gewoon te warm om de berg op te gaan. Dus maar teruggekeerd naar huis en lekker afgekoeld in het zwembad. We hebben nog wel wat gewandeld in de omgeving, bij de zee. Samen met Manouk en Fabiënne. Onderweg nog ijsjes gekocht in de supermarkt en die héél snel opgegeten bij deze warmte.
Vrijdag hebben we het snorkelen herhaald. We hebben een paar
uur lang visjes gekeken en zelfs nig voor ons nieuwe exemplaren gespot! JW heeft nog een octopus gezien. Ik ballonvissen en een soort 'speervissen'. We kregen er geen genoeg van!
's Avond hebben JW en ik een tijd lang op de pier gezeten, met bier en cola. Wat een sfeertje is er hier altijd! Helaas was de zonsondergang niet adembenemend mooi dit keer, er kwam bewolking. Maar het raadsel van het opeens verschijnende eiland is wél opgelost. Overdag zie je zee. En bij zinsondergang verschijnt er steeds een eiland. Zo gek, want overdag zie je het echt niet. Het blijkt Java te zijn dat door het vocht biven de zee overdag niet te zien is, maar bij zinsondergang zichtbaar wordt... Heel bijzonder, Java is dus nog geen uur per dag zichtbaar vanuit Kalibukbuk.
Zaterdagochtend hebben we nog lekker gezwommen en genoten van ons stekje. Om 12 uur met de taxi naar het vliegveld. Maar onderweg hebben we nog wel wat dingen gedaan. Eerst reden we naar het Boedhistisch klooster in de buurt, een bezienswaardigheid. Geen klooster zoals wij dat kennen, maar een ander soort tempel. We moesten ok nu eerst onze sarongs om. Ja, ook JW liep er weer vrouwelijk bij in zijn rok. En wat blijkt het moeilijk te zijn om trappen te klimmen in een lange rok, voor JW. Tja, rokken zijn leuk, maar niet altijd handig. Het klooster deed ons denken aan onze reis naar Thailand, in 1998. Veel herkenning!
Daarna reden we naar warm waterbronnen en zwavelbronnen, waar we hebben gezwommen in het zwavelwater. Wat komt er warm water uit onze aarde! Bij de Balinese temperaturen was dat niet echt verfrissend. Maar wel leuk om te ervaren. De omgeving is ook erg mooi (jungle). Na afloop hebben we alle natte kleding en handdoeken ingepakt en reden we verder. Door dorpjes, de rijstvelden, bossen en bergen. Om 6 uur waren we op de luchthaven. Onze vlucht ging pas op zondag om 00:05. Maar door alle controles voor het inchecken ben je alleen daarne al een paar uur bezig. We hebben nog lekker gegeten op de luchthaven en kaartspelletjes gespeeld. En wat gewinkeld. Op deze manier ging de tijd snel voorbij. Op zondag, voor mij een moederdag die maar liefst 30 uur duurde, vlogen we terug in 2 etappes: Bali-Dubai en Dubai-Zanentem. Prima vluchten, goed geslapen en de tijd kunnen uitzitten met een break in Dubai met genoeg tijd om het vliegveld te verkennen, dat erg groot is.
Om half 2 Nerderlandse tijd landden we bij 28 graden. Heerlijk thuiskomen van een TOPvakantie!
Nu weer terug in het dagelijks ritme, waarbij we nog vask zullen terugdenken aan een prachtige vakantie samen met ons gezin op het mooie Bali!