Uitrusten in Kalibukbuk - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Uitrusten in Kalibukbuk - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Uitrusten in Kalibukbuk

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

04 Mei 2016 | Indonesië, Lovina

Inmiddels zitten we alweer een dag of 4 in Kalibukbuk. We zitten in een heel mooi huis, zonder ramen en muren. Nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, anders zou de bovenverdieping naar beneden vallen. We hebben wel een open huis. Waar normaal ramen en een paar muren zijn, zit nu niks. Onze woonkamer gaat over in de tropische tuin. Echt heel mooi! Boven, op de vide, kun je ook heerlijk zitten en voel je af en toe een zeebriesje, dat erg welkom is. Zondag hebben we vooral in de erg grote tropische tuin met zwembad doorgebracht. En de omgeving verkend. Kalibukbuk is toeristisch gebouwd, met veel restaurantjes, bars en souvenirswinkeltjes met vooral veel dingen waarvan je je eenmaal thuis afvraagt wat je er mee moet... Maar het is verder niet erg toeristisch. Er lopen wel wat Nederlanders rond, Britten en wat Japanners, maar verder zijn de Indonesiërs in de meerderheid. Er heerst een heerlijke vakantiesfeer: jongeren die bij het strand voetballen (en spontaan vragen of we mee willen doen), volleyballen of op een gitaar spelen op de houten pier bij zonsondergang. Er zijn wel veel verkopers van winkeltjes die allemaal de jurk/sarong/broek/shirt/armband/... hebben die bij jou past. Of het je nu staat of niet, dat maakt niks uit. Oh ja, en iedereen lijkt hier, net zoals in Ubud, taxichauffeur te zijn, masseur of eigenaar van een bootje met wie je morgen mee mag om dolfijnen te zien of te gaan snorkelen.
Koken wordt hier gedaan voor ons: Ma Kim, ze woont in Singaradja, gaat iedere ochtend vroeg naar de markt. Om 4 uur of 5 uur. Ja, je leest het goed! Hier start de markt in de nacht. Want de Indonesiërs koken al heel vroeg in de ochtend hun ontbijt. Maar goed, Ma Kim kookt dus voor de mensen in de huizen op dit stukje landgoed. Nu zijn er 2 huizen van de 3 bezet. We eten dus iedere avond Indonesisch, wat de pot schaft. En het is allemaal héérlijk!
Maandagochted zijn we gaan snorkelen bij het rif. Dus met een klein bootje op weg naar het koraalrif dat dicht bij de kust ligt. We hebben een paar uur gesnorkeld. De zee is warm en de reden dat we stopten, was de felle zon. We zagen mooie, gekleurde vissen die onder ons door zwommen. Natuurlijk hebben we vissen ook gevoerd met speciaal brood, dan ben je omringd door honderden vissen die uit je handen eten. En bijten, maar hun tanden zijn niet scherp. Het was echt genieten van de onderwaterwereld! Voor herhaling vatbaar! 's Middags rustig aan gedaan bij het zwembad, het is behoorlijk warm en de zon schijnt fel, dus we brengen veel tijd door in de schaduw en hebben eindelijk tijd gemaakt voor het lezen van boeken. 's Avonds zijn we naar het oorspronkelijke dorp Kalibukbuk gelopen om een dansvoorstelling van kinderen te kunnen zien. Erg leuk! De kinderen waren 4 tot 12 jaar en leren de traditionele Balinese dans. Was genieten en ook Manouk en Fabiënne vonden het erg leuk.
Dinsdag hebben we het rustig gehad, waarbij Manouk, Fabiënne en ik de Balinese massage hebben uitgeprobeerd. Een uur laten masseren voor €6, je kunt het slechter treffen. Massage speelt een belangrijke rol in Indonesië, er zijn dan ook veel mensen die massagesalons hebben of massages op het strand geven. Met zijn drieën zijn we gekneed en gemasseerd totdat we helemaal ontspannen waren. Leuk om met Manouk en Fabiënne te doen.
Verder een beetje gewandeld, gezwommen en gelezen. En wat boodschappen gedaan in de plaatselijke toko waar het binnen nóg warmer was dan buiten. En de dag afgesloten met een cocktail in een bar aan zee.
Vandaag moesten we al om 6 uur bij zee zijn voor een tochtje op zee waarbij we dolfijnen gingen spotten. Ik had mijn twijfels: het is een erg toeristisch gebeuren en met 50 andere bootjes wirden de dolfijnen zowat opgejaagd. Maar onze bootman, genaamd James Bond (zijn boot heet 007), overtuigde ons ervan dat hij het anders deed. We startten met een hele horde bootjes en toeristen. Niet mijn ding. Maar we zagen wel dolfijnen. En onze James Bond hield woord: hij deed het rustig aan en joeg de dolfijnen niet op, in tegenstelling tot vele andere bootjes. Al snel gingen de andere bootjes terug. De tijd was om.
Maar onze James B. bleef drijven en toverde een ontbijtje voor ons tevoorschijn. We bleven met 4 bootjes over en genoten van spelende dolfijnen die met onze bootjes mee zwommen. Uiteindelijk haakten ook de laatst overgebleven bootjes af. De dolfijnen zwommen een stuk rustiger naast ons bootje. Ze kwamen zó dichtbij! Prachtig! En toen werden we getrakteerd op een paar kunstjes, echt supergaaf!!! Eén dolfijn begon hoog uit het water te springen en schroeven te maken in de lucht. Nee, er was geen dolfijnentrainer in de buurt die dit had aangeleerd. Dit was puur natuur, op volle zee! Zo speciaal!!!!
Na het prachtige schouwspel gingen de dolfijnen verder de zee op en keerden wij onder de indruk terug.
Vanmiddag nog wat gewandeld langs de winkeltjes, waar ik nog een jurk heb gekocht. Daarna heb ik een voetreflexmassage gehad om de hoek. Ik dacht lekker te ontspannen, maar dit ging toch anders. Na afloop bleken mijn tenen gelukkig nog op de juiste plaats te zitten! Erg gezond, schijnt. Nou, het zweet brak me uit. Naast me zat nog een Nederlander die wr ook een andere voorstelling bij had. We hebben er best om gelachen, je had ons moeten zien zitten, haha! Maar na afloop voelden mijn voeten wel zeer ontspannen aan.
Vanavond de zonsondergang gezien die dit keer erg mooi was. Eerst vanaf het terras (happy hour, 4 drankjes voor nog geen €4), incl. een lekkere cocktail voor mij en exotische vruchtensap voor Manouk, voor Fabiënne een roze Fanta en JW een Bintang biertje. Daarna op de pier gezeten tot de zon onder was.
Het is hier net een paradijsje!
Tot zo ver uw reporter op Bali.

• 06 Mei 2016 - 07:51

Rinie En Joke :

Hoi Jan Willem,
    volop genieten in Bali.
    Leuk om te lezen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben.

Nog veel plezier,

Groeten Joke en Rinie

• 11 September 2017 - 13:58

Laura Wind:

Hallo,

Leuk verslag. Kun je laten weten waar ik James Bond met zijn 007 bootje kan vinden?
    Ik heb ook mijn twijfels over het dolfijnenspotten. Maar dit klinkt wel ok,

hartelijke groet, Laura

• 11 September 2017 - 17:47

Agathe:

Hallo Laura,

De schipper van het bootje kwam bij ons 'thuis' langs bij het huis dat we hadden gehuurd. Ik denk dat de 'opzichter' van het huis je in contact kan brengen met hem. Wij zaten in het huis Rumah Kita (google even voor het adres, iets met vakantiehuis-bali).
    De boot zelf lag toen rechts van de pier tussen de andere bootjes. Op de boeg staat 007. De eigenaren van de bootjes waren toen wij er waren heel blij als er klanten waren. Het was nog laagseizoen. Ik denk dat je best afspraken kunt maken over hoe jij het boottochtje wil.
    Succes met het vinden van deze man met dolfijnvriendelijke boottochtjes! Ik hoop dat je hem vindt, hij verdient het en de dolfijnen ook.

Hartelijke groet, Agathe

• 01 Mei 2018 - 16:13

Cor:

hoi Agathe, ik denk dat wij aanstaande maandag op hetzelfde adres komen en daar 2,5 week blijven. Klinkt allemaal erg goed. nog adviezen? Waar heb je b.v. geld gewisseld of is het beter te pinnen?

• 01 Mei 2018 - 23:18

Jan Willem, Agathe, Manouk En Fabiënne :

Hoi Cor,
    Je zult er geen spijt van krijgen! Tips: als je dolfijnen wil gaan spotten, zou ik met 007 gaan. Deze man kwam toen op het ‘resort’, waarbij we aangaven niet met die hele meute toeristen mee te willen om de dolfijnen op te jagen. We vertrokken wel in een groep, maar hij hield afstand en toen de anderen weggingen, bleven we. En dat was veel mooier, je merkte dat de dolfijnen rustiger werden. Ze maakten toen opeens sprongen met pirouttes!
    In dezelfde straat als Rumah Kita is een massagesalon. Erg leuk voor een lichaamsmassage. Deed ik met mijn dochters. Kostte iets van 6 euro voor een uur geloof ik. Snorkelen is er ook mooi! Maar nog mooier in het noordwesten, maar dat hebben wij niet meer gedaan daar. Geld pinnen kun je aan de grote weg waar de straat van Rumah Kita op uitkomt. Ga dan naar rechts en aan de rechterkant heb je op een gegeven moment een bank. Bij de supermarkt aan dezelfde rechterkant kun je ook pinnen. Achterin de supermarkt staat een pinapparaat.
    Het boedhistisch klooster is ook mooi om te bezoeken.
    Wat wij bijna iedere avond deden, was aan het eind vd straat bij het pleintje wat drinken. Je hebt daar zo’n leuk sfeertje! Met uitzicht op de zee met ondergaande zon en op het pleintje kwamen de locals wat volleyballen. Wij dronken meestal wat op de hoek vd straat, aan de rechterkant.
    Eten deden we in het huis. Zó lekker!
    We zaten er maar een week, daarvoor zaten we in Ubud, we hadden van daaruit al veel gedaan: rijstvelden, tempels, vulkaan, enz. Op de website van Rumah Kita staan mooie excursies. Een deel ervan deden we vanuit Ubud.
    Een heerlijke vakantie en als er nog vragen zijn, stel ze gerust!