Manouks eerste rijles - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Manouks eerste rijles - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Manouks eerste rijles

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

28 April 2017 | Marokko, Erfoud

Vanmorgen zat ik nog wat slaperig aan het ontbijt. Het hotel was rustig, dus daar lag de minder goede nachtrust niet aan. Wel aan de storm en de zeer vroege oproep tot het gebed. Tja, dat hoort er nou eenmaal bij natuurlijk! Bij het ontbijt probeerden Manouk en ik de Marokkaanse thee: hele sterke muntthee met heel veel suiker. Iedereen die zegt dat je dat moet proberen: ik zou het niet doen, brrrrr!!!! Ik won de uitdaging door pas na 3 slokjes rillingen over mijn lijf te krijgen.
Na het ontbijt gingen we weer op pad. We reden een groot gedeelte door de steppewoestijn, afgewisseld door oases en bijbehorende dorpjes. Natuurlijk zijn we nog even off road gegaan in de woestijn, dat lukte. Als het niet was gelukt, hadden we genoeg Sudi Ali mee. Ali is hier water zonder bubbels, uit de kraan kun je beter geen water drinken. Tenzij je je ingewanden snel schoon wilt krijgen.
Manouk vond het off road rijden heel gaaf, en JW besloot haar een eerste rijles te geven. Off road en in de woestijn. Groot voordeel is dat er alleen kamelengras groeit dat geen deuken in je auto geeft als je niet goed stuurt. Oh ja, en een overstekende kameel is het grootste gevaar bij zo'n rijles. Maar die dieren staan toch alleen maar rustig te grazen en kijken soms nieuwsgierig naar auto's. Manouk kwam ze niet tegen, dus het ging goed.
Ze is overtuigd: ze gaat nu sparen voor echte rijlessen.
Weer onderweg kwamen we een bord tegen: pas op voor overstekende kamelen. Daar deden we wat lacherig over. Maar we kwamen ze wel tegen! Echt leuk! Daar zijn we gestopt, één kameel stak op zijn gemak de weg over. Ook hebben we er even in de zandwoestijn gelopen. Heet, maar leuk. En eigenlijk is er niks behalve zand en af en toe een kameel.
In Tinejir zijn we gestopt om fruit, Ali en brood te Marokkaans kopen. Leuk, dit is een stadje waar geen toeristen rondlopen, en dus konden we daar ongestoord lopen zonder dat ze je lastig vallen. Hier weer het echte Marokko: vriendelijke mensen!
Daarna door naar een picknickplek. Natuurlijk weer off road, want JW heeft de smaak te pakken. In een oase onder de palmbomen hebben we onze inkopen opgegeten. Een bijzonder plekje. Inmiddels begin het ook weer te waaien, dus na de lunch de auto in en door naar het hotel in Erfoud, waar we op tijd waren. We blijven er 2 nachten. Het is hier een zandwoestijn met veel wind, dus soms heel mistig door de zandstormen. Maar aan het zwembad is het prima te doen. We happen soms stof (zand), maar ach... JW en Fab liggen nu in wen bedoeinentent uit te rusten van alle indrukken. Deze staat in de tuin, maar we slapen gewoon in een soort appartementje.